gebitsreiniging

Gebitsreiniging

Dagelijks vormen de bacteriën die in de mond aanwezig zijn plaque vanuit je voedsel. Dit is een wit laagje op de tanden en kiezen, meestal tegen het tandvlees aan. Dit laagje is schadelijk voor tandweefsel en tandvlees en kan tandbederf en ontstekingen veroorzaken.

Gelukkig is plaque zacht en kan het vrij gemakkelijk worden weggepoetst.

Echter, wanneer het te lang aanwezig is kan het onder invloed van speeksel mineraliseren tot tandsteen. Dit tandsteen is hard en zit stevig vast aan tanden en kiezen. Hierdoor kan het niet meer worden weggepoetst en is het aangeraden dat het door middel van een gebitsreiniging wordt weggehaald.

Gezond tandvlees is strak en roze van kleur. Het bloedt niet tijdens poetsen of tandenstoken. De aanwezigheid van plaque en tandsteen kan tandvleesontsteking veroorzaken, dit is een bacteriële infectieziekte die meestal geen pijn veroorzaakt. Het ontstoken tandvlees ziet er rood en gezwollen uit en bloedt gemakkelijk bij poetsen. Wanneer alleen het tandvlees ontstoken is spreken we van gingivitis, maar indien ook het kaakbot bij de ontsteking betrokken raakt verergert de ontsteking naar parodontitis. In dat geval zal het botniveau terugtrekken waardoor de wortels van tanden en kiezen steeds minder in het bot zullen staan.

Onze preventieassistente kan je met een gebitsreiniging helpen om plaque en tandsteen zoveel mogelijk te voorkomen. Door de gebitsreiniging plaque te kleuren kan ze duidelijk laten zien waar het zich heeft opgehoopt en aan de hand van een poetsinstructie kan ze je begeleiden om je gebit beter schoon te houden. Verder zal ze het aanwezige tandsteen verwijderen en daarna alle tandoppervlakken polijsten, zodat het gebit weer schoon en glad is.

In het geval van parodontitis bevindt het tandsteen zich onder het tandvlees en zal verwijdering hiervan door de tandarts worden uitgevoerd met een gebitsreiniging.

gebitsreiniging